Atklāj savu digitālā mārketinga formulu

Uz testu → Slēpt
20 padomi zīmola virzībai digitālajā vidē

20 padomi zīmola virzībai digitālajā vidē

Marta Elste 06.11.2016 | ,

Ir skaidrs – lai cik liels vai mazs būtu mūsu uzņēmums, ja jūtam spēku savu pakalpojumu vai produktu iznest ārpus savas pilsētas vai valsts, digitālajā vidē panākumi var būt lieliski… un var arī nebūt. Zīmola veidošana ir vesela zinātne un vienā bloga rakstā vai seminārā to aptvert nav iespējams. Toties ir iespējams sniegt padomus – lielākus un mazākus, lai palīdzētu uzņēmumiem savu zīmolu virzīt. To arī mēs, gan sarunās ar klientiem, gan uzstājoties semināros un dažādās darbnīcās, pēc labākās gribas un nodoma cenšamies darīt.

 

#1 Sāc ar sevi!

Tu jau zini, ja gribi kaut ko mainīt, sāc ar sevi. Šoreiz gan jautājums ir – vai tu pats tici savam zīmolam, savam produktam vai pakalpojumam? Un ar zīmolu mēs nebūt nedomājam tava uzņēmuma vai produkta nosaukumu, bet gan to, ko klienti domā par tavu uzņēmumu brīdī, kad izdzird vai ierauga tā nosaukumu. Ir grūti uzbūvēt veiksmīgu zīmolu, ja pati uzņēmuma vadība līdz galam netic tam, ko viņi dara, vai kā viņi padara cilvēku dzīves labākas. Tāpēc – sāc ar sevi. Vai tavas vērtības ir uzņēmuma vērtības un tavu darbinieku vērtības? Vai tavi darbinieki maz zina, kāpēc tavs uzņēmums vai pakalpojums ir tik īpašs, un elpo vienā ritmā ar tevi pašu?

 

#2 Izstāsti savu stāstu

Cilvēki nereti izvēlas par labu vienam vai otram produktam nevis tāpēc, ka tas ir kaut kādā ziņā labāks, funkcionālāks vai kā citādi pārāks, bet gan tāpēc, ka viņus ir aizkustinājis stāsts, kas šim produktam ir apakšā. Cilvēki aizmirst reklāmu, bet atceras stāstu. Bieži vien uzņēmējs redz sava zīmola unikālo vērtību, taču, uzskatot to par pašsaprotamu, vairāk komunicē publiski. Unikāls stāsts ļauj radīt personisku saikni ar auditoriju. Attiecīgi – mēs kā klienti patērējam stāstus. Lai tas būtu Apple, Starbucks, Toms – ir kaut kas, kas tajā visā rezonē mūsos. Stāsts ir pievienotā vērtība. Dažreiz rodas jautājums – vai visi šie stāsti ir patiesi piedzīvoti vai arī radīti, lai spētu labāk iepārdot savu preci klientam. Es teiktu – abi veidi ir labi un pareizi, ja vien ar savu stāstu spējam aizskart kādu stīgu savos klientus, kas mums notic, un sajūt sevi kā daļu no šī stāsta. Tāpēc – izstāsti savu stāstu, patiesu vai izdomātu, un galvenais – notici tam arī pats.

 

#3 Humanize: Neslēp savu komandu

Cik bēdīgi man dažreiz paliek, kad aplūkoju kādu mājaslapu ar uzņēmumu, kura produktus vēlētos iegādāties un sadaļā Par mums redzu pietiekuma formu – “Sazinieties ar mums, ja jums rodas kādi jautājumi!” Vēl skumjāk ir tad, ja šis uzņēmums pārdod pakalpojumus, kura sniegšanā iesaistīti darbinieki, kuru īstās sejas slēpjas aiz glancētām stoka bildēm, kas atrodamas vēl daždesmit kompāniju lapās. OK, es varbūt pārspīlēju. Bet jautājums – vai varam uzbūvēt klientu uzticību ar šīm stoka bildēm? Neslēp, kas esi tu un kas ir tava komanda. Lepojies ar saviem darbiniekiem.

 

#4 Izcelies pūlī

Neiedomājies, ka tas, ka tu kaut ko pasaki “tur ārā”, tiks pamanīts, izlasīts vai apskatīts tikai tāpēc, ka tas tur ir. Padomā, kā tu vari izcelties pūlī. Cilvēki ikdienā tiek bombardēti ar tūkstošiem ziņu, kas tavējā būs tāds, lai to pamanītu? Vai, kāpēc tieši tavs reklāmas banneris Tvnet krāsu eksplozijā tiks pamanīts? Varbūt tu vari izcelties ar savām vērtībām? Vai ar vienotu vizuālo tēlu visā savā komunikācijā digitālajos medijos? Vai izdarot kaut ko tik brīnišķīgu, ka tevi nevar nepamanīt 🙂

 

#5 Novērtē atsauksmes

Pirms pirkuma veikšanas pircēji mēdz izdarīt vairākas lietas – apskatīties, ko par šo produktu raksta citi (blogos, pirkšanas vietnēs, piemēram, Amazon vai Ebay), ko par to domā viņa draugi un ģimene, kas rakstīts paša produkta vietnē u.tml. Jo dārgāks produkts, ko cilvēks vēlas iegādāties, jo vairāk informāciju no dažādiem avotiem ievāc. Klienti uz šo padomu bieži iebilst, ka visi zina, ka atsauksmes mājaslapā var būt izdomātas un nebūt īstas. Uz ko es atbildu – atsauksmes bieži tiek atstātas citos resursos, piemēram, uzņēmuma Facebook vietnēs. Lai atrisinātu atsauksmju ticamību mājaslapā – ļauj tās atstāt klientiem pašiem, izmantojot Google vai Facebook pasi, vai ievāc atsauksmes no saviem klientiem un ievieto tās, kopā ar klienta vārdu, uzvārdu, uzņēmumu un fotogrāfiju. Un, protams, monitorē atsauksmes, kas tiek atstātas tava uzņēmuma Facebook profilā un reaģē uz tām.

 

#6 Neveido blogu bloga pēc

Satura mārketings nenoliedzami ir uzņēmis apgriezienus un uzņēmumi ražo bloga rakstus vienu pēc otra. Dažreiz gan, jāatzīst, šie raksti ir bezjēdzīgi un pārvēršas par kārtējo tirgus placi. Regulārs jauns un autentisks saturs ir liela vērtība un blogs nepavisam nav vieta, kur nemitīgi “masēt” cilvēkus ar sava produkta reklamēšanu. Blogam ir jābūt vietai, kur sniegt zināšanas, vērtīgu informāciju bez maksas, radot uzticību uzņēmumam, radot vēlmi uzmeklēt tavu vietni arvien no jauna, zinot, ka tur būs saturs, ko patiešām vēlos lasīt.

 

#7 Paturi prātā mobilo vidi

Google pēdējos gadus jo īpaši uzsvēris, ka piešķir arvien lielāku nozīmi mobilajai videi. jo nav šaubu – mobilais ekrāns ir pirmais ekrāns pasaulē. Ja vēl neesi ielēcis šajā vilcienā, tad šobrīd ir pēdējais brīdis to darīt. Vietnes, kas nebūs draudzīgas mobilajām ierīcēm, var ciest, zaudējot savas pozīcijas meklēšanas rezultātos, draudzību mobilajām ierīcēm var pārbaudīt šeit. Zinām, ka bieži, ja lapa ir veidota sen, tās pārbūve mobile friendly versijā var būt dārga un laikietilpīga. Tad ir iespējams izveidot mobilo versiju, izmantojot kādus gatavus risinājumus, kā piemēram, Worpress, Dudamobile u.c.

 

#8 Kvalitāte pār kvantitāti

Šo padomu jo īpaši vēlos attiecināt uz komunikāciju sociālajos medijos. Auditorija kļūst arvien prasīgāka pret saturu, ko patērē, un sociālo mediju algoritmi tiek attīstīti tā, lai rādītu ziņojumus, kas atbilst katra lietotāja interesēm. Mēģiniet radīt saturu, kas patiešām interesē auditoriju, saturu, kas ir nozīmīgs, lietderīgs un autentisks. Labāk radīt divus tiešām labus ierakstus nedēļā, nevis divus ne pārāk kvalitatīvus ierakstus dienā.

 

#9 Kontrolē sociālo mediju saturu

Vai tava uzņēmuma sociālo mediju kontam ir piekļuve ikvienam darbiniekam un katram ir iespēja tur ierakstīt, ko vien sirds kāro? Ja tā, tad ar steigu to labo! Lai sociālo mediju mārketings strādātu labi, ir daži priekšnoteikumi, kas jāņem vērā. Vai tev ir skaidrs tas, kas ir tās lietas, par ko tavs uzņēmums runā, un kas ir tas, kas paliek ārpus sociālajiem tīkliem? Vai ieraksti tiek veidoti ar zināmu regularitāti? Vai tevis veidotais saturs ir autentisks, nevis tikai pārpublicēts? Vai reaģē uz lietotāju iesaisti komentāros, atsauksmēs? Ja uzņēmuma kontus uzrauga vairāki darbinieki, vai viņi ir informēti par uzņēmuma komunikācijas vadlīnijām? Lai nesanāk tā, ka pēc tam ar galvu smiltīs jālien no kauna, ieraugot, kāds ieraksts vai attēli tiek ievietoti…

 

#10 Attēlu un video nozīme

Sociālajos medijos lietotāju uzmanību pievērš ieraksti ar attēliem un video, tiem jābūt izteiksmīgiem un, vēlams, vienotā stilā. Vienkāršākais veids, kā panākt šo vienoto stilu – izmantot attēlu apstrādes programmas un lietot vien pāris filtrus, lai attēlu saturs nekļūst par raibu Ziemassvētku eglīti. Noderīgs palīgs var būt online bāzēta bezmaksas platforma Canva, kur vari izvēlēties, kam šis attēls paredzēts (piemēram, Facebook titulbilde vai attēls Instagram), pēc tam augšupielādējot savu attēlu, uzliekot tekstu un saglabājot to sociālajiem tīkliem derīgā izmērā.

 

#11 Nekoncentrē saturu vietā, kuru nevari 100% kontrolēt

Šī ir mana atbilde uz jautājumu, vai uzņēmums var iztikt bez mājaslapas, tikai ar Facebook lapu. Iztikt var noteikti. Un, iespējams, ir biznesi, kur tas absolūti der un strādā. Vai to būtu prātīgi darīt? Drīzāk jau tomēr nē. Centrālajai vietai informācijas veidošanā būtu jābūt mājaslapai. Ja esam izvietojuši kādu jaunu pakalpojumu, preci vai bloga rakstu, tad veidojam ierakstu sociālajos tīklos un pastāstām par to visai plašajai pasaulei. Veidojot saturu tikai sociālajos tīklos, mēs nevaram droši zināt, kas ar to notiks pēc pāris gadiem.

 

#12 Reklāma uz tava zīmola atslēgvārdu

Google AdWords ļauj izveidot reklāmu Google meklētājā uz dažādiem atslēgvārdiem, kas atbilst tava biznesam, lai piesaistītu apmeklētājus mājaslapai. Noteikti būsiet ievērojuši, ka uzņēmumi dažreiz izvieto reklāmas arī uz sava zīmola atslēgvārdu un rodas jautājums – kāpēc tas būtu jādara, ja uzņēmums jau atrodas pirmajā pozīcijā organiskajos rezultātos? Galvenie iemesli var būt šādi: 1) uz konkrētā zīmola atslēgvārdu reklamējas uzņēmuma konkurenti, tādējādi esot virs organic rezultātiem ar savu piedāvājumu un, iespējams, paņemot daļu koversiju sev; 2) uzņēmumam ir kāds īpašais piedāvājums, par kuru tas vēlas paziņot tiem, kas viņus meklē, tādējādi novirzot lietotāju uzreiz uz konkrēto sadaļu; 3) uzņēmuma zīmols nosaukums ir ikdienā bieži lietota frāze, un meklēšanas rezultātos parādās citi resursi, kas nav saistīti ar uzņēmumu; 4) uzņēmuma zīmols ir starptautisks, tam ir pārstāvniecība Latvijā, bet meklēšanas rezultātos parādās ārzemju lapas, nevis Latvijas, tāpēc tas Latvijas lietotāju plūsmu vēlas novirzīt uz vietējo lapu.

 

#13 Sponsorē savus ierakstus Facebook

Viens pret trīs – tāda ir vidējā attiecība, kā lietotāju ziņu plūsma sadalās uzņēmumu ieraksti pret privātu lietotāju ierakstiem. Ja lietotājs tavu uzņēmumu atzīmējis ar patīk vien garāmejot un pēc tam par tavu saturu vairs nav īsti izrādījis interesi, tavs jaunais ieraksts viņus visdrīzāk nesasniegs. Lai sasniegtu lielāku daļu to lietotāju, kas tevi “pielaikojuši”, ir vērts svarīgus ierakstus sponsorēt. Šeit gan atkal jāatzīmē, ka tas jādara pareizi, lai nauda netiek bezjēdzīgi izpūsta kosmosā.  Īpaši būtiski noteikt pēc iespējas precīzāku mērķauditoriju un maksimālo cenu par izpildītu mērķi.

 

#14 Izmēģini Gmail Sponsored Promotions

Esam jau iepriekš rakstījuši par Gmail reklāmu iespējām, šoreiz vēlreiz vēlos uzsvērt iespēju veidot Gmail reklāmas uz atslēgvārdiem – konkurentu domēniem, ja zinām, ka mūsu potenciālie klienti saņem no viņiem kādu informāciju. Gmail reklāmas ir veids, kā par savu produktu vai pakalpojumu izstāstīt vairāk nekā ļauj bannera izmērs. To iespējams veidot kā html un ievietot reklāmas ziņā gan vairākus produktus, gan video.

 

#15 Tiešsaistes video

Ar tiešsaistes video palīdzību jūs varat ļaut savam klientam justies vēl tuvākam jums – reportāža no kāda atklāšanas pasākuma, nozīmīgu notikumu translēšana, jaunas produktu līnijas prezentēšana, dažādu izklaides pasākumu pārraidīšana, jautājumu – atbilžu sesijas utt. Ideju tiešsaistes video pielietošanai var būt bezgalīgi daudz. Pats galvenais – ja esam plānojuši to darīt, tad noteikti ir vērts jau iepriekš to darīt zināmu jūsu klientiem, piemēram, izveidojot eventu. Pretējā gadījumā tiešsaistes video būs, bet neviens to nebūs redzējis.

 

#16 Gudrs atkārtotais mārketings

Atkārtotais mārketings jeb remārketings var būs spēcīgs instruments, lai atkārtoti uzrunātu mājaslapas apmeklētājus. To iespējams veidot gan ar Google AdWords palīdzību, parādot reklāmu  Google Display tīklā,  Google meklētājā, YouTube vai Gmail, gan lietojot Facebook atkārtotā mārketinga iespējas. Pats galvenais, ko vēlos uzsvērt, lūdzu – veidojiet to gudri un necentieties uzrunāt ir visus mājaslapas apmeklētājus, ja ziniet, ka lielākajai daļai, jūsu piedāvājums nebūs saistošs. Vairāk par Google remārketinga iespējām vari lasīt rakstā 7 remārketinga stratēģijas, kā atgūt zaudētu apmaklētāju.

 

#17 Klientu serviss sociālajos medijos

Sociālie mediji auditorijai rada sajūtu, ka zīmols nepārtraukti ir tiešsaistē, un tā ir vide, kur bieži tiek uzdoti jautājumi par darba laiku, nokļūšanas iespējām un dažādām ar iegādi saistītām tehniskām niansēm. Izmantojiet rīkus, kas ļauj saņemt šīs ziņas nekavējoties, piemēram, saņemot paziņojumu telefonā, jo atbildi vēlams sniegt vismaz stundas laikā. Klientu servisu sociālajos medijos var jo īpaši labi izmantot, ja piedāvājat savus pakalpojumus globāli un nevarat nodrošināt saziņas iespējas telefoniski 24h/ diennaktī.

 

#18 Pasakies par pirkumu

Brīdī, kad jūsu klients ir veiksmīgi paveicis pirkuma procesu un iegādājies jūsu produktu, jūs noteikti savā mājaslapā pasakāt viņam paldies. Paldies nekad nav par daudz, vai ne tā? Uzņēmuma esošie pircēji var būt lieliska auditorija, lai zīmols paliktu viņiem atmiņā ilgāk, ja veiksmīgi pielietojam e-pastu mārketingu. Pasakot paldies un varbūt iedodot klientam kādu mazu dāvaniņu, mēs varam palūgt vērtīgu informāciju arī no viņiem – palūdzam novērtēt iepirkšanās procesu, palūdzam atstāt atsauksmi par pirkumu mūsu mājaslapā vai Facebook. Vai varbūt – pasakāmies par pirkumu un iedodam kādu atlaidi nākošajam pirkumam.

 

#19 Pārstāj koncentrēties tikai uz pārdošanu

Šis padoms attiecināms uz jebkādu komunikāciju ar klientu – lai tas būtu bloga raksts, ieraksts sociālajos medijos vai e-pastu mārketinga saturs. Ir jāsaprot, ka mēs klientu nogurdinām ar nemitīgu savu atlaižu, īpašo piedāvājumu un kārtējo iknedēļas izpārdošanas ziņu rādīšanu. Un lojālākie mūsu klienti būs nevis tie, kas “uzķērušies” uz 90% atlaižu ziņu, bet gan tie, kas novērtē servisu, īpašo pieeju un papildu informāciju, ko varam viņiem sniegt – padomus, tendences, pievienoto vērtību.

 

#20 Rūpējies par saviem klientiem

Jauna klienta iegūšana bieži ir grūts un sarežģīts process, ka prasa lielus ieguldījumus, ja nozarē ir daudz konkurentu. Uzņēmumi nereti aizmirst, cik svarīgi patiesībā ir esošie klienti un cik viegli, ja tos pienācīgi nenovērtējam, varam viņus pazaudēt. Tāpēc mans pēdējais, bet, iespējams, pats svarīgākais padoms ir – rūpējieties par saviem klientiem. Vienkāršākais veids, kā to darīt, ir lojalitāšu programmu izstrādāšana. Efektīvākais – lojalitāšu programmu veidošana, pieskaņojoties katram klientam individuāli. Lojāli klienti ir zelta vērtē, viņi stāsta par zīmolu tik daudz labu vārdu, ka varat iegūt daudz jaunu klientu, strādājot pat tikai uz šo auditoriju. Padariet viņus par sava zīmola vēstnešiem.

 

Bonuss!

Visi šie padomi noteikti ir derīgi un dažus no tiem varat sākt lietot jau tagad. Tomēr – jebkuru lietu darīšana bez mērķa noteikšanas un rezultātu mērīšanas atkal var būt velti izšķiesta laika tērēšana. Tāpēc sniegšu vēl papildu trīs padomus!

 

#21 Big data vs. Small data

Lielie dati ir trendīgs vārds un tie šobrīd tiek attiecināti uz teju jebkuru nozari. Vai lielie dati ir nozīmīgi neliela uzņēmuma dzīvē? Noteikti. Tomēr vēl svarīgāki ir mazie dati, kas attiecas uz uzņēmuma esošajām lietām – kā klienti uzvedas mājaslapā, kuri produkti vai pakalpojumi tiem patīk, kas tieši taviem klientiem ir nozīmīgi. Atcerēsimies padomu nr. 20 un neaizmirsīsim par to, kas mums jau ir.

 

#22 Mēri atdevi

Sen pagājuši tie laiki, kad zinājām, ka puse no mārketingā ieguldītajiem līdzekļiem iztērēti nelietderīgi, bet nezinājām, kura puse. Tagad mēs varam diezgan precīzi izmērīt, kurš tieši atslēgvārds, vai reklāmas teksts ir nostrādājis par labu pirkumam. Vienkāršākais veids, kā to uzzināt, ir izmantot Google Analytics E-commerce iespējas, ievietojot mājaslapā noteiktus izsekošanas kodus. Ja šie dati būs pieejami, tad spēsim novērtēt gan mārketinga kanālus, gan atrast vājās vietas esošajā mājaslapā.

 

#23 Novērtē atdevi pareizi

Lai spētu veiksmes kredītu pievienot pareizajam mārketinga kanālam, dati jāvērtē daudzpusīgi. Jau iepriekš rakstīju par to, ka cilvēki pirms pirkuma veikšanas nereti apskata vairākus avotus. Attiecīgi – ja aktīvi reklamējamies gan Google AdWords, gan Facebook, gan veidojam reklāmrakstus un esam labi atrodami Google meklētājā, pirkumu var būt ietekmējuši visi šie avoti. Tāpēc, ja esam iestatījuši Google Analytics izsekošanas kodus un varam apskatīt mājaslapas apmeklējumu statistiku un novērtēt izpildītos mērķus, ir vērts aplūkot, kurš no kanāliem kā piedalījies atdeves veicināšanā, jo izpildīto mērķu pārskatā pie konversiju avota parasti tiek norādīts pēdējais apmeklētais avots, kas atvedis uz mājaslapu. Ja zināsim, ka daļu no pirkuma veiksmes kredīta varam atvēlēt arī sociālo mediju mārketinga, mainīsies mūsu priekšstats, kuri ir tie mārketinga kanāli, kas strādā un kas nestrādā.

 

Vēlu veiksmi sava uzņēmuma zīmola virzīšanā.

Sākam?

Tev ir projekts, kuram noderētu digitālās ķīmijas pieskāriens? Pastāsti par to un piesakies bezmaksas konsultācijai!

Piesakies konsultācijai